Ta otázka se doslova nabízí. Opravdu Jiří Krampol hlupákem je, nebo se jím jen dělá? Či si snad myslí, že hlupáci jsou občané? Prosím o prominutí za přímočarý výraz, ale jen věci nazývám pravým jménem. Tvrdit, že estrádní pořad, který popularizuje předsedu vlády a volebního lídra ČSSD Jiřího Paroubka, nemá s politikou vůbec nic společného, to vše půl roku před volbami, může z úst vypustit opravdu snad jen osoba s inteligenčním deficitem. Kdyby Krampol popularizoval Paroubka z přesvědčení, mohli bychom si o něm myslet své – proti gustu žádný dišputát –, ale bylo by to alespoň poctivé. Krampol však Paroubka adoruje za peníze a pro peníze. Kdyby však jen to. Vedlejším produktem Krampolovy prostituce – a Krampol to samozřejmě nemůže nevědět –, je nahánění té prostodušší části veřejnosti do volebního lůna nejstrašnější ze všech socanských garnitur, co tu kdy – bohužel – vládly. Té garnitury, která v duchu hesla Plnou ParouBack! kormidluje naši zemi ruku v ruce s komunisty a Marťany zpátky do bolševicko-estébáckého RaJe. Mnozí si jistě vzpomenou, že podobným způsobem, jako teď činí v případě Paroubka, vystavoval Jiří Krampol svoji tvář při podpoře jedné ze zkrachovalých kampeliček. Pochopitelně také pro peníze a za peníze. Asi mu to neštěstí, do kterého pomáhal nahánět obyčejné lidi, kteří posléze přišli o své úspory, často celoživotní, nestačilo. Slušnému člověku by podobná zkušenost projednou stačila. Je to vůbec povedený spolek, co se na tomhle krampolovsko-paroubkovském pivním turné čtvrté cenové skupiny sešel. Spoluorganizuje ho estébácký práskač (krycí jméno Fotograf) z předlistopadových časů Miloš Schmiedberger, toho času oficiální fotograf a spolupracovník předsedy vlády. Košilaté vtipy vypráví estrádní sexuolog a věčný kandidát do Senátu Radim Uzel. Asi věří, že s Paroubkem v zádech by mu to příště mohlo vyjít. Lepá diva Světlana Nálepková je spíše do počtu. Nejspíš potřebuje přilepšit prasátku odtučnělému zpěvaččinými pohnutými rozvodovými osudy. Krampolova nestoudnost jde však ještě dál. Bere si do úst svého někdejšího kolegu Slávka Šimka. Prý se spolu rozešli také proto, že Šimek směřoval k politické satiře, zatímco o sobě Krampol tvrdí, že politice vůbec nerozumí. Tomu však může věřit opravdu jen hlupák. Jiří Krampol se naopak orientuje velmi dobře. Až tak dobře, že si se svými povedenými kumpány rychle spočítal, že na politice – protože o co jiného než předvolební kampaň, tedy politiku, jde – může něco trhnout. Slávek Šimek se musí obracet v hrobě. Snad jenom pro úplnost ještě připomeňme, že chození za prachy se nazývá prostituce, v tomto případě politická prostituce. Jak prostitutkám v hovorové řeči říkají obyčejní lidé, netřeba vykřikovat nahlas. Každý to ví. 30. 11. 2005
Pražská krajská konference ČSSD potvrdila ministra zdravotnictví Davida Ratha jako lídra pražské kandidátky do nadcházejících sněmovních voleb. 169 delegátů hlasovalo pro, 49 bylo proti a 7 se zdrželo. Zapamatujeme si ten poměr. Nejdůležitější zprávu tím sociální demokraté vyslali sami o sobě. Tři čtvrtiny sociálních demokratů voličům vzkazují: Jsme pro demagogii, jsme pro sprostotu, jsme pro korupci. Tři čtvrtiny z nás nemají vlastní hlavu, jako ovce posloucháme diktátorského principála. Ve svém středu nemáme autentického reprezentanta sociáldemokratismu, proto hlasujeme pro pistolníka, o kterém ani netušíme, jaké vlastně jsou jeho politické názory. Proto hlasujeme pro nestoudného kariéristu, pro kterého je ČSSD již třetí zastávkou na jeho polistopadovém putování českými politickými stranami. Proto volíme dobrodruha, který ve jménu vlastní peněženky devastuje české zdravotnictví. Hlavně že protivníkům lije na hlavy pomyje. Není třeba věřit zrovna politickým receptům z dílny ODS, od jejích názorových oponentů se to ani neočekává. Rath ovšem nějaký jiný program nenabízí. Namísto toho vykřikuje: „Program ODS je mimo kontext evropsko americké civilizace.“ Na české politické scéně lze slyšet řadu nesmyslů, ale takováhle – s prominutím – krávovina, to se opravdu hned tak neslyší. Rath ovšem pokračuje. Sám podezřelý z korupce, kterou se svými spolupracovníky praktikoval v Lékařské komoře, vypouští vůči protivníkům korupční obvinění tak zhovadilých konstrukcí (Topolánek – nadace – Třinecké železárny – nemocnice – VZP – Topolánek), že se nad nimi musí usmívat i desetileté dítě. Tři čtvrtiny sociální demokratů tomu všemu nadšeně tleská. Asi žijí v přesvědčení, že politický boj nemá své hranice, že není limitován pravidly lidskými. Přejme sociálním demokratům jejich povedeného géblsíka Ratha. Politický soupeř si vlastně ani nemůže přát nic lepšího, než když v řadách protivníka tiká taková bomba. Bomba netušených rozměrů, napěchovaná až k prasknutí ješitností, narcismem, mocichtivostí a hulvátstvím. Dříve či později exploduje. Co říci závěrem? Vypomozme si parafrází jednoho z památných projevů někdejšího premiéra a předsedy ČSSD Miloše Zemana. Kdo podporuje demagogy, sám je objektivně demagog! Kdo podporuje hulváty, sám je objektivně hulvát. Kdo podporuje korupčníky, sám je objektivně korupčník. V jakém poměru to platí na sociální demokraty, stanovila jejich pražská konference. 6. 12. 2005
|
Paroubek má nejvíce schopností vést vládu, křičí palcový titulek na první straně sobotního vydání deníku Právo (10. 12. 2005). Opravdu? Jak k tomu soudruzi redaktoři došli? Zjistila to prý agentura STEM. A jak k tomu došla agentura STEM? Podrobila snad adepty premiérského křesla nějakým inteligenčním, výkonnostním, dovednostním a zátěžovým testům? Ale vůbec ne. Agentura STEM se odvolává pouze na svůj vlastní výzkum veřejného mínění. Takže ve skutečnosti to není tak, že Paroubek má největší předpoklady vést vládu, nýbrž že jakýsi vzorek obyvatelstva si to možná myslí. Je to asi, jako kdyby se výsledky sportovních utkání nezjišťovaly na hřišti, nýbrž hlasováním diváků, přesněji části diváků. Zobecníme-li to, svět podle STEMu a Práva vypadá takto: Věci nejsou takové, jaké jsou, ale takové, jaké si lidé myslí, že jsou. A lidé si myslí, že jsou takové, jaké jim řekneme, že jsou. A na důkaz, že jsou takové, jaké chceme, aby byly, přineseme průzkum, že si lidé myslí to, co chceme, aby si mysleli. Je to takový bludný mediální kruh. Jeho produktem ovšem je, že zdání je podsouváno jako skutečnost. Ale nešť. Berme jako fakt, že STEM zveřejnil výsledky jakéhosi průzkumu. Teď v zásadě existují tři možnosti. Za prvé: průzkum je naprosto seriozní. Za druhé: průzkum je sice seriozní, ale může být zatížen velkou chybou. A konečně za třetí: průzkum je zmanipulovaný. Odpověď nechť si po zkušenostech s agenturou STEM každý vybere sám. Je to ta agentura, která nově vzniklé Unii svobody druhdy přisoudila 17 procent podpory krátce poté, co její ředitel Jan Hartl povečeřel s Janem Rumlem. Je to ta agentura, která se při předvolebních průzkumech nejednou opravdu hodně sekla. V případě voleb do Evropského parlamentu dokonce kardinálně. A konečně je to ta agentura, u které si právě Paroubek v poslední době již tradičně objednává průzkumy, když potřebuje „dokázat“, že něco je jinak, než to je. Třeba když s Topolánkem prohraje v telefonické anketě během Sedmičky. Také bychom neměli přehlédnout, že kanálem, kterým se inkriminovaná informace dostává na svět je právě deník Právo. Noviny, které v posledních měsících a letech poztrácely hodně ze své někdejší – sice levicové –, ale přesto nezávislosti, takže je dnes právem můžeme považovat spíše za tiskový orgán ČSSD. Rovněž starý okřídlený bonmot Winstona Churchila: „Jediné průzkumy veřejného mínění, kterým důvěřuji, jsou ty, které jsem sám falšoval,“ stále platí. Jak je vidět i v Lidovém domě to dobře vědí a Paroubek je učenlivý žák. Proto pozor: Kdykoli se objeví řetězec Paroubek – STEM – Právo – Paroubek, je záhodno brát zveřejněné informace se značnou rezervou. 12. 12. 2005
Blíží se konec roku, čas nejrůznějších anket a bilancí. Připomeňme si proto – bez nároku na úplnost – výčet mediálních aktivit předsedy vlády Jiřího Paroubka. Zajímavou vypovídací hodnotu má sám o sobě. 1) Grafomanství jako náplň práce. Je až k nevíře, ke kolika věcem cítí předseda vlády potřebu se vyjadřovat. Svými články, polemikami a reakcemi, jejichž zveřejnění si často doslova vynucuje, zaplňuje tiskoviny všeho druhu. Člověka maně napadá otázka, zda právě tohle má být náplň práce prvního úředníka v zemi. 2) Spory s médii. Paroubek přesně ví, co a jak by média měla publikovat, hlavně o něm a ČSSD. Paroubek ovšem média nejen kritizuje, ale vede s nimi i spory. Naposledy se soudil s nástupcem Večerníku Praha, bulvárními novinami Šíp. V první instanci uspěl. Noviny se mají manželům Paroubkovým omluvit. Soudce bude asi podobný výlupek jako premiér. Že by k celé kauze vůbec nedošlo, kdyby dotyčná nevypadala jako hastroš, ho zřejmě nenapadá. A propos – a z koho jiného než z politiků si mají média ve svobodné zemi dělat legraci? Nebo už nejsme svobodná země? 3) Zákaz použití skryté kamery. Za Paroubka došlo ke změně trestního zákona, použití skryté kamery je nyní trestné. Můžeme to brát jako Paroubkův svérázný příspěvek do boje s korupcí. Zvláště když právě sociálně demokratická vláda je jejím nepřekonatelným semeništěm. 4) Chystaná změna tiskového zákona. 80 procent medií je prý proti ČSSD, tvrdí Paroubek. A jedním dechem dodává, že hodlá změnit tiskový zákon. Asi aby média „kultivoval“ k přátelštějšímu postoji vůči sobě samému. 5) Brandejs do Rady ČT. Byla to právě ČSSD, kdo se v minulosti zaklínal odpolitizováním mediálních rad. Jak takové odpolitizování – a la ČSSD – vypadá v praxi předvedl i Paroubek. Do Rady České televize si prosadil svého poradce a zároveň funkcionáře ČSSD na Praze 3 Jana Brandejse. 6) Poradenský mediální tým. Na svoji mediální hyperaktivitu Paroubek potřebuje poradce a podržtašky. Nic proti tomu. Za zaznamenání ovšem stojí, že mezi nimi je i pražský zastupitel Michal Hvížďala, zvolený za US-DEU. Zkrátka – hoši z magistrátu, co spolu mluví. 7) Paroubkova Prima. Televize Prima udělala s Paroubekm pragmatický obchod. Za své „očištění“ od regionálních televizí, nabídla Paroubkovi podporu. Má to ovšem jeden háček. Legislativní zvýhodnění jedné velké televize prostřednictvím digitální novely zákona o vysílání, tak jak je s Paroubkovým vědomím připravil poslanec ČSSD Ladislav Skopal, těžce poškozuje televize malé. 8) Instalace Jandáka. Existuje jeden jediný důvod, proč by právě herec Vítězslav Jandák měl být ministrem kultury? Kvalifikuje ho k tomu snad nějaká předchozí závratná politická kariéra? Či snad je to zcela výjimečná postava naší kulturní scény? Nikoli. Paroubek do Nostického paláce instaloval lidového herce, aby pro prostý lid sehrál roli starostlivého, dobrotivého ministra. Nebo snad kandidáta ČSSD v jižních Čechách? Součástí spektáklu byla rovněž reality show s názvem samozvaní zástupci kulturní obce se klanějí monarchovi. Blahosklonný monarcha návrhy několika partiček kejklířů vyslechl, slíbil, že o nich bude přemýšlet, a pak si to stejně udělal po svém. 9) Instalace Ratha. Rovněž vyzdvižení Davida Ratha do křesla ministra zdravotnictví je především mediální počin. Zatímco Jandák byl obsazen do role klaďase, Rathovi je určena role zlého muže. Vždyť to také vyžaduje nezměrnou dávku mediální demagogie vytvořit zdání, že za čtrnáctimiliardovou díru ve zdravotnictví může po osmi letech sociálně demokratické vlády ODS. To vyžaduje podvodníka vskutku mezinárodního formátu. A Rath se snaží, seč mu síly stačí. Žumpa, do které tento Paroubkův poskok pro špinavou práci politickou scénu strhává, je ovšem trochu moc i na české poměry, kde jsme zvyklí na ledacos. 10) Zbití technařů. Jakým způsobem se vytváří mediální obraz rozhodného vůdce, pocítili na svých zádech, nikoli však obrazně, nýbrž doslova, účastníci technopárty CzechTech. Paroubek policii předem vyzval k razantnímu zásahu. Bylo mu vyhověno. 11) Estráda s Krampolem. Paroubkův úspěch stojí a padá s tím, kolik se mu podaří oslovit prostoduchých voličů. Právě jim je určena pivní lechtivá estráda čtvrté cenové skupiny, se kterou se v předvolebním období chystá objet český venkov. Mámo, podívej, vždyť ten Paroubek má i usměvavou a laskavou tvář! 12) Žonglování s výzkumy veřejného mínění. Známý bonmot Winstona Churchila říká: Jediné průzkumy veřejného mínění, kterým důvěřuji, jsou ty, které jsem sám falšoval. A Paroubek je učenlivým žákem. Když náhodou v nějaké anketě neboduje, okamžitě přispěchá s vlastním průzkumem. Třeba když s Topolánkem prohrál v telefonické anketě během Sedmičky. Co říci závěrem? Jiří Paroubek zcela správně pochopil, že žijeme v mediálním věku, kdy o politickém úspěchu nerozhodují samotné činy, nýbrž jejich mediální obraz. A jelikož obsahem Parobkovy politiky je sám Paroubek, prakticky veškerá činnost předsedy vlády a jeho úřadu slouží vytváření Paroubkova obrazu coby rozhodného vůdce. Co naplat – prostoduché voliče to oslovuje. Pro ČSSD, komunisty a Marťany je to požehnání, pro Českou republiku katastrofa. 13. 12. 2005
|